2021-03-122021-03-12https://repositorio.coomeva.com.co/handle/coomeva/2698Purpose: This article is a product of the research "Graduates’ of the Universidad de San Buenaventura in Medellín characterization and medium’s impact analysis ", developed between June 2014 and August 2015, by an interdisciplinary team of professionals in the areas of engineering, architecture, psychology, education, accounting, law and communication. Description: The objectives of the research were to characterize the graduates in personal, academic and labor aspects, as well as to analyze their impact in their fields of action and influence. Point of view: This article does not pretend to reveal the results of the investigation, since they constitute information of internal interest for the institution. It aims at presenting a methodological proposal that can serve as reference point for the graduates’ follow-up task performed by Higher Education Institutions. It therefore seeks to contribute in two preponderant issues: avoiding the reduction of such studies to the mere application of a survey, and encouraging an interdisciplinary scientific research methodology. Conclusions: The method is relevant because it comprises several phases and instruments. It comprised a mixed and multidimensional research that compiled information through qualitative, quantitative and documentary techniques, using various sources of information. Additionally, the way the real size of the population was interpreted represents a novelty for studies about graduates.Propósito. Este artículo es un producto de divulgación de la investigación “Caracterización de los egresados de la Universidad de San Buenaventura Medellín y análisis de su impacto en el medio”, desarrollado entre junio de 2014 y agosto de 2015 por un equipo interdisciplinar de profesionales de las áreas de ingeniería, arquitectura, psicología, educación, contaduría, derecho y comunicación. Descripción. Los objetivos de la investigación se centraron en caracterizar a los egresados en aspectos personales, académicos y laborales y, analizar su impacto en los campos de actuación e influencia. Punto de vista. El presente artículo no pretende revelar los resultados de la investigación, dado que se constituye en información de interés interno para la institución; lo que proyecta evidenciar es la propuesta metodológica que puede servir de referencia para la labor de seguimiento a graduados que realizan las IES. Se busca así aportar a dos asuntos preponderantes: evitar reducir los estudios a la mera aplicación de una encuesta e incentivar una metodología de investigación científica interdisciplinaria. Conclusiones. El método es relevante porque comprendió diversas fases e instrumentos. Se trató de una investigación mixta y multidimensional que recopiló información a través de técnicas cualitativas, cuantitativas y documentales, utilizando variadas fuentes de información; asimismo, la forma como se interpretó el tamaño real de la población representa una novedad para los estudios sobre egresados. application/pdfCharacterization methodology and impact analysis in the medium of higher education institutions’ graduatesMetodología para caracterización y análisis de impacto en el medio de egresados de Instituciones de Educación Superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion